Historie

Historie

Emanuel
De Nicolaas Mulerius, althans dat is hoe de leden van Mayday hun sociëteit kennen, werd in 1906 gebouwd in opdracht van Sake Hoogeveen door Haike van der Werff te Buitenstfallaat (Drachten). Sake ruilde zijn oude tjalkje in voor een voor die tijd modern stalen zeilvrachtschip, de ‘Emanuel’. Tot 1933, toen een kromhout motor werd geïnstalleerd, heeft Sake enkel op zeil vracht vervoerd. Zijn zoon Jelle nam de Emanual over. Jelle is nog aan het einde van zijn carrière geïnterviewd.

Wedstrijdzeilen met de Nico
De derde eigenaar, Teun Koolhaas, heeft het schip opgetuigd voor het wedstrijdzeilen. Deze nieuwe tuigage heeft er toe bijgedragen dat de ‘Nico’ een van de snelste klippers is uit de hedendaagse vloot. Ook mag hierbij niet vergeten worden dat Van der Werff onder meer enkele kampioensskûtsjes uit de SKS heeft voortgebracht, waaronder die van 2015 (Oeral Thus, Joure, resp.). Het toeval wil dat ook de Swanneblom, waarop een team van Mayday sinds 2015 het IFKS vaart, bij Van der Werff gebouwd is, slechts zeven jaar na de Emanuel.

De Nicolaas Mulerius geldt sinds een aantal jaren als een vaste waarde in (sub)top van het Beurtveer, de Klipperrace en de Brandarisrace. De laatste werd al eens gewonnen en in oktober 2015 wonnen we de Beurtveer, waarbij de Nicolaas Mulerius het eerste schip is dat met traditionele navigatie deze race gewonnen heeft.

Nicolaas Mulerius
Bij de aanschaf van de Emanuel in 2002 heeft Mayday het schip omgedoopt als eerbetoon aan de tweede hoogleraar en vierde rector magnificus (1617- 1618) van de Rijksuniversiteit Groningen; Nicolaus Mulerius (1564-1630). Mulerius gaf onder andere wiskunde, waartoe ook de zeevaartkunde behoorde. Zijn affiniteit met de zeevaartkunde maakt dat het vlaggenschip van de RuG zijn naam draagt.