Maydayly

Maydayly 23 - Commissaris Nicolaas Mulerius

• Maydayly
  • 3 minuten (613 woorden)

We zitten al weer midden in de zomervakantie, wat betekent dat het in Nederland veel te warm is, en ik enorm blij ben dat ik op het water zit. Na een fantastische vakantie in Porto ben ik net zoals een groot deel van jullie lekker veel aan het zeilen, af en toe op de Nico en af en toe op een charterschip als maat. Naast dat het ontzettend leuk is, is het de ideale manier om de corona brandhaard Groningen even te ontwijken. Het lijkt er helaas op alsof er maar geen einde aan komt, met een zomer die verdacht veel op die van vorig jaar begint te lijken; versoepelingen, stijgende besmettingen en een september maand waar we weer allemaal binnen zitten en online colleges moeten volgen. Gelukkig is een goed deel van de mensen al gevaccineerd, laten we hopen dat dit aantal blijft stijgen zodat de schade na de zomer beperkt is. Persoonlijk probeer ik mij niet al te druk te maken over de komende maatregelen, zonder deze uit het oog te verliezen. Het is nu vakantie, dus ik geniet daar zoveel mogelijk van.

Vanuit Porto ben ik, nadat ik voor de zekerheid een corona test had gedaan, naar de Nico gegaan voor een legendarische chill-vierdaagse waar we minstens zo hard gezeild als geborreld hebben. We begonnen direct met een vuurdoop op het Sneekermeer, waar we met windkracht 5 overheen knalde. Vervolgens zijn we doorgevaren naar Franeker, waar nog een last-minute aanmelding is opgestapt. Er waren ook kortstondige motorproblemen, maar gelukkig konden we na wat gepuzzel en geklus weer verder varen. De volgende dag zijn we verder gevaren naar Harlingen. Na een korte tussenstop bij de CIV voor wat scheepsbenodigdheden en twee schipper petjes zijn we het Wad op gegaan en hebben we direct zeil gezet. Hier hebben we een fantastisch stuk gezeild naar Terschelling, waar lekker gezwommen is en lekker op het terras hebben genoten is. De volgende ochtend zijn we, enigszins brak van de avond er voor maar opgefrist door een ochtendduik, verder naar het Oosten gezeild om onder Terschelling droog te vallen. We dachten even door te moeten varen totdat we op de dijk lagen maar gelukkig werd het een paar honderd meter daarvoor al snel ondiep en zijn we vastgevaren. Hier hebben we ontdekt dat we niet zo goed zijn in volleybal, en zijn een paar mensen bij laagwater naar het eiland gelopen. Zodra we weer los kwamen hebben we nog een mooi stuk gezeild in de avond, met het laatste beetje wind dat er was, tot we een mooi ankerplekje in de zuid Meep hadden bereikt. Een perfecte plek voor de bonte avond, waar iedereen nog even maximaal is gegaan. De volgende dag zeilden we naar Harlingen om daar het evenement af te sluiten. Eigenlijk zijn vier dagen maar kort, maar daardoor haal je wel steeds het maximale eruit wat er in zit.

Kort hierna ben ik aan boord gestapt van de Mars om daar een weekje te maten. Hoewel dit super leuk en leerzaam is, is de Nico wel echt het leukste schip om op te varen!

Komende week ligt de Nico eventjes stil. Hoewel het natuurlijk super jammer is dat er niet gevaren wordt, grijpen we deze kans om lekker wat te klussen in dit mooie weer, zodat het allemaal net een stukje beter en prettiger is voor de periode hierna, als er weer volop gevaren wordt tot aan de KEI week. Ik zelf ben er natuurlijk een paar dagen, maar er zijn ook nog een aantal super enthousiaste leden die ook komen om te verven en een beetje op de Nico te passen terwijl ze ver van huis in de haven ligt.

Maydayly 24 - Barcommissaris
01aug

Lieve Maydayers, Het is alweer tijd voor mijn laatste Maydayly. Wat was dit een gek jaar zo. De afgelopen maand doe ik mijn...

Maydayly 22 - Zeilcommissaris
19jul

We hebben er bijna een jaar op moeten wachten, maar wat een borrel was het! De Nico lag lekker aan Eemskanaal waardoor er onder het...