Een berichtje van de NM:

Hoi allemaal,

Afgelopen week is de Nico naar de werf geweest! Jullie hebben her en der misschien al wat verhalen gehoord, maar om misverstanden te voorkomen is hier een verhaaltje over de hele week.

Zoals al vaker gezegd moesten we deze keer droog voor een casco keuring en een veiligheidskeuring. De casco keuring wordt uitgevoerd door een specialist van de verzekering, deze gaat eerst met een hamer rond het onderwaterschip en voelt en luistert. Hierdoor zijn zwakkere plekken te lokaliseren waar dan gemeten wordt met een of ander fancy apparaatje hoe dik het staal is. Op bijna alle plekken was dit dik voor mekaar. Behalve onder de keuken… Tijdens het rondgaan met de hamer tikte de keurmeester met zijn hamer door het vlak heen (wat niet hoort te kunnen). Dit resulteerde in een gedemonteerde keuken omdat de lasser van binnen en buiten een nieuw stuk vlak moest inlassen. Ook alle waterleidingen werden doorgesneden en afgesloten zodat het vlak goed bereikbaar was. Uiteindelijk werd op vrijdag de nieuwe plaat ingelast waardoor we vrijdagavond laat het water weer inkonden.

Ook kregen we het advies om eens onder het stalen beslag op de kluiverboom (je weet wel dat grote houten ding aan de voorkant) te kijken. Goed advies, want hier zat/zit een zwakke plek onder. Voorlopig gebruiken we die dus even niet.

Toen we vrijdag het water weer in mochten was het spannend of we weer waterdicht waren. Je zou denken dat er een fancy manier is om dit te testen behalve je boot te water laten, maar blijkbaar is er geen makkelijke manier om dat te simuleren. Het was het water in en fingers crossed. Die avond was ik er gerust op, en hebben we lekker geslapen. De volgende ochtend toch nog even checken of er water stond, en tot mijn schrik stond er best een laagje. Toen de werfbaas kwam kijken (Tja, wie is hier nou de snackbar?) trokken we de inspectieluiken open en bleek er een flinke laag water onder de toiletten in de gang te staan. Na het vlak te hebben leeggemaakt onder het genot van het nummer Johnny Depp, leek het water nog steeds toe te stromen (langzaam, maar wel zeker). Na wat overleg zijn we voor een tweede keer de helling op gegaan om een lek te lokaliseren (aan debinnenkant zitten er wat wc’s en een barhok in de weg…). Na zorgvuldig centimeter voor centimeter het vlak onder het voordek te hebben bekeken werd een ‘piemelgaatje’ gevonden onder het barhok.
Hoe grappig ik die term ook vind, was het wel serieus. Ondertussen was de complete vloer van het barhok gesloopt en was ook de vloer in de zeilkast eruit.

Uiteindelijk mochten we zaterdagavond het water voor een tweede keer in, en blijven we tot nu toe drijven (ik durf niks meer te zeggen zonder af te kloppen). Af en toe loopt er nog wat water naar een inspectieluik, hopelijk omdat het nog ergens op het vlak ligt waar ik niet bij kan. Voorlopig blijf ik dus even Johnny Deppen af en toe, en dan hoooop ik *klopt af* dat het daarmee gedaan is.

Geef een reactie