Maydayly week 21, Extern

Schierweekend

Met bestuur wilden we eens een weekend meevaren op de Nico en dat werd het Schierweekend. Met een gezellige groep stapten we vrijdagavond aan boord in Zoutkamp. Het weekend daar stond in het teken van het Garnalenfestival, waarbij de Garnalenkoning werd gekozen. Hoe en waarom je dat werd geen idee. Zaterdagochtend kwam Johan, nogal brak, ook aan boord. Die hebben we de rest van de ochtend niet meer gezien aangezien die lag te slapen. Het was al snel duidelijk dat ik de enige was die nog nooit mee was geweest met een weekend weg op de Nico. Vragend keek ik toch wel naar Maaike want huh ben jij dan wel mee geweest? Jazeker, die was mee met eerstejaarsweekend. Dit gezegd te hebben werden mij een paar dingetjes uitgelegd waarna vervolgens werd gezegd ‘Oke, ga jij maar aan het roer staan’. Zoals je begrijpt was ik nogal verbaasd aangezien ik net had aangegeven dat dit mijn eerste keer was dus hoe kon het dat ze mij gelijk de ‘controle’ van een 26 meter lange klipper gingen geven?!? Braaf stond ik daar achter het roer en met toch wel wat zenuwen voerden we de haven uit. Het ging best prima, totdat ik in de verte bochten zag aankomen en wat schepen achter en voor me. Oftewel lichtelijk paniek dus. Gelukkig bleef Paul de schipper dicht in mn buurt, althans meestal want zo niet dan was er wat meer

paniek haha. De opluchting was er zeker toen ik zonder schade/botsen het roer aan iemand anders door kon geven. Achteraf was het natuurlijk wel gaaf om gestuurd te mogen hebben. Rond een uurtje of 3 kwamen we aan in de haven van Schiermonnikoog. Al snel was het plan daar om het terras op te gaan. Eenmaal daar was het moeilijk om te kiezen dus 3 schalen nacho’s en 3 schalen bitterbalen aangezien we die volge

ns Yv niet op zouden krijgen. Hoe meer hoe beter was het motto toch echt en toen al de borrelhapjes op waren was Yv ook wel blij dat we voor 3:3 gingen haha. Onderhand kennen we Yv al goed want als die zegt ik zit vol, moet je je niet verbazen als die 2sec later weer zit te eten haha. Een wandeling door Schiermonnikoog kon ook niet ontbreken, net zo min als het halen van een softijsje. Fem kreeg hem niet helemaal op en bedacht toen het geniale idee (volgens haar dan) om een unicorn na te doen. Dit lukte niet helemaal, maar ach we hebben zeker gelachen. ’s Avonds lekker op de boot gedronken om vervolgens naar de

Toxbar te gaan. Hier was ik een jaar geleden ook geweest en dat waren geslaagde avondjes dus ik had er zin in. De avond was ook zeker erg gezellig alleen Paul vond het toch wel jammer dat er geen snackbar meer open was dus werd het maar een snutser op de boot. De dag erna konden we de ochtend heerlijk beginnen met een douche, man man daar keek ik naar uit. De rest van de ochtend konden we ook nog heerlijk chillen op het dek aangezien het water nog te laag stond. Overdag stond in het teken van zoveel mogelijk filmen aan boord voor de nieuwe promofilm die in de maak is. Aan het eind van de middag kwamen

we aan op een mooi plekje ergens midden op het water. Hier gingen we droogvallen en dat ging best snel. Het anker moest er natuurlijk ook in maar dat ging niet zo soepel. Ondertussen gaat het GIF’je wat ik had gemaak

t rond in allerlei Mayday apps waaronder de Mayday memes haha. Die avond gingen we bbq’en op Erik zijn zelfgemaakt bbq. Best wel een fancy ding was dat. Rond een uurtje of 12 ’s avonds wilden de schippers even een stuk varen want anders zouden we die dag erna niet meer verder kunnen varen. Helaas zat het achterschip nog te vast, maar rond een uur of 2 lagen we gelukkig op een nieuwe, goeie plek. Maandag nog wat zeilen om uiteindelijk uit te komen bij de Zernikebrug. In Zoutkamp moesten we nog even wachten voordat de 40 boten met feestende Garnalenfestival mensen door de sluis waren. Bij de Zernikebrug aangekomen, besloten we het weekend nog even gezellig af te sluiten met elkaar. Vanaf hier zouden we de bus moeten nemen en er zou eentje gaan over 1 min. Yv en ik waren hoopvol dat we die nog konden redden, dus namen we afscheid (iedereen zei wel ja tot zo) en liepen de boot af. Jahoor, net afgest

apt en hij reed langs haha. De bus later hebben we met zn allen genomen en toen waren we weer thuis. Het was een erg gezellig weekend en we hebben veel geluk gehad met het weer !